گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


یكی از ویژگی های آموزش و پرورش پیشرفته و مدرن، توجه ویژه به فعالیت هایی است كه دانش آموزان در بیرون از کلاس و مدرسه انجام می دهند. این قبیل فعالیت ها بدون شك بیشتر از فعالیت های کلاسی در رشد دانش آموزان مؤثرند. بر دستگاه تعلیم و تربیت هر كشوری واجب است در راستای این مهم وارد عرصه شده و زمینه های اجرایی این فرایند را فراهم آورد. در برخی از دروس، مانند جغرافیا و زمین شناسی، توجه صرف به مطالب كتاب و عدم تحرك و پویایی دانش آموزان در محیط خارج از کلاس ، این دروس را نیز به مانند دروس ادبیات فارسی و فلسفه، به دروسی انتزاعی تبدیل می كند و در نتیجه کلاس ها بازدهی لازم را ندارند.

یكی از تخصص های مورد نیاز دست اندركاران تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سازمانی و اجرایی، برخوردار بودن از دانش، مهارت، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است كه فقدان آن در عرصة عمل و اجرا، ناكارآمدی فرایند یاددهی ـ یادگیری را در پی خواهد داشت. فعالیت های علمی و عملی خارج از مدرسه فرایندی است كه درخلال آن، دانش آموزان با یكدیگر یا به تنهایی و با هدایت و راهنمایی معلم در خارج از کلاس درس و مدرسه و برای یافتن پاسخ برخی از سوالات یا به منظور تعمیق مفاهیم، اصول و مهارت های آموخته شده و ارتباط با زندگی و جامعه، تحقیق و پژوهش می كنند. برنامه های رسمی و متداول در کلاس ها و مدارس بیشتر متوجه پرورش حافظه و به كار انداختن قوای ذهنی شاگردان است و به رشد جنبه های عاطفی و اجتماعی افراد توجه چندانی ندارد. اغلب دروس رسمی از واقعیت های زندگی فاصله زیادی دارند، و به همین دلیل، شاگردان را برای روبه رو شدن با مسائل زندگی آماده نمی كنند. ساخت وسایل و ابزارهای آموزشی به عنوان یك فعالیت خارج از کلاس ، هم زمینة لازم برای توجه به بعد مهارتی را فراهم می آورد و هم در پرورش خلاقیت دانش آموزان تأثیر بسیار خواهد داشت، مشروط بر اینكه خود دانش آموز وسیله را تهیه كند (بسازد) .در ساخت وسیلة آموزشی باید دقت شود تا:

1.   ساده و هدفدار باشد.

2.   با مفاهیم و موضوعات مهم درسی مرتبط باشد.

3.   وسایل ساخته شده یا به دانش آموزان برگردانده شود یا در صورتی كه نمونه ای برجسته باشد، در نمایشگاه یا كارگاه مدرسه نگهداری شود.

درس جغرافیا برخالف برخی از دروس كه انتزاعی هستند، ملموس است و در صورتی كه با مدل، نقشه و ماكت تدریس شود برای دانش آموزان بسیار جذاب و یادگیری آن نیز آسان و عمیق خواهد بود.



منبع : فصلنامه رشد جغرافیا (مقالات پیمان كریمی سلطانی دكترای ژئومورفولوژی)



ارسال توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی متوسطه2
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید