گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 9 آبان 1397

دانش آموزی  بر  در  مدرسه ای  نوشته بود  ای کاش  همیشه  مدرسه  تعطیل  بود .


چه چیزی برای این دانش‌آموز تا این حد رنج‌آور است كه آرزو دارد مدرسه تعطیل شود؟ اگر روزی مدیر یا ناظم مدرسه به این دانش‌آموزان بگوید كه مدرسه چند روزی تعطیل است، می‌توانید تصور كنید كه آن‌ها چه قدر خوشحال می‌شوند؟ چرا باید چنین باشد؟

آموزگار كلاس اول دبستانی تعریف می‌كرد: به یاد می‌آورم روزهایی را كه دانش‌آموزان از من می‌پرسیدند: "آقا چند زنگ دیگر باقی مانده؟" و یا "كی می‌رویم خانه؟" آیا به راستی كلاس و مدرسه برای دانش‌آموزان مانند زندانی است كه پس از زنگ آخر از آن فرار می‌كنند و آزاد می‌شوند؟ چه باید كرد؟!

یكی از راه‌هایی كه صاحب‌نظران جهت ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان توصیه می‌كنند بازی‌های باقاعده است. می‌توان از طریق بازی محیط آموزشی را برای دانش‌آموزان شاد و لذت‌بخش كرد چرا كه آثار بازی‌های باقاعده كه مربوط به 7 الی 11 سالگی است برای همه عمر باقی می‌ماند.

نقش بازی در یادگیری

بازی می‌تواند پشتیبانی قوی برای فعالیت باشد كه دانش‌آموزان را در موقعیت‌های مختلفی قرار داده و به آن‌ها فرصت می‌دهد تا با رویدادها آشنا شوند. بازی می‌تواند محركی برای یادگیری اجتماعی باشد. مساله مهمی كه وجود دارد ساختمند كردن بازی دانش‌آموزان توسط معلم است. یعنی تا چه اندازه باید الگوی معمولی در راهنمایی بازی كردن به كودكان ارا|ئه شود كه به طور مشخص برای آشنا كردن آ‌ن‌ها با مهارت‌ها و روش‌های ذهنی قابل طراحی باشد. وقتی كودك از كودكستان به آمادگی می‌رود درجه و میزان رسمیت برنامه‌ زمان‌بندی شده، آشكارتر و تاكید بر روی بازی كاهش می‌یابد و در این زمان اوضاع و شرایط یادگیری در سطح گسترده انجام می‌شود حال آن‌كه با تدبیر می‌توان بازی را هدفمند طراحی كرد تا سرعت یادگیری بالا رود.

آموزش لذت‌بخش، رویكردی است كه در آن دانش‌آموزان بازی می‌كنند و آموزش با فعالیت‌های لذت‌بخش صورت می‌گیرد. در اصل این بذر قرن‌ها پیش پاشیده شده اما افسوس كه از آن خوب باغبانی نشده است. افلاطون بر این عقیده است كه پس از تولد، باید زندگانی كودك همراه با حركت و جنبش باشد و نیز شرایط زندگانی‌اش چنان باشد كه از یك سو دست‌خوش درد، ترس و تشویق نباشد و از سوی دیگر نازپرورده بار نیاید.

سقراط بازی را نه تنها در رشد و پرورش كودكان و نیز در تحول منش آن‌ها موثر می‌داند؛ بلكه آن را زمینه‌ای می‌داند برای شناخت توانایی‌های‌شان: "برای آموزش كودكان زور به كار مبر، بگذار آموختن برای آنان به شكل بازی درآید."

"گوتین و دیجنار" (1968) به این نتیجه رسیدند كه فعالیت بدنی ملایم در یادگیری عمل جمع در ریاضی موثر است. ""دیلو و ایگن" در دو مطالعه در سال‌های (1967-1960) به این نتیجه رسید كه ساكت نشاندن طولانی‌مدت دانش‌آموزان باهوش و شایسته در كلاس درس، فشار منفی بر آن‌ها وارد می‌كند. وقتی كودكان شایسته برای مدت طولانی بدون تحرك در كلاس بنشینند از آزمون‌های مربوط به هوش نمره كمتری خواهند گرفت. پژوهش دیگری به كوشش "سالتز" و "انوورث" (1981) در مورد یادگیری هم زمان با ورزش و بازی انجام گرفته كه نشان می‌دهد به خاطر سپردن جملاتی در مورد موضوعات گوناگون، همراه و هم‌زمان با بازی و جنب‌وجوش به مراتب بهتر از زمانی بوده كه كودكان بی‌تحرك مجبور به حفظ آن‌ها بوده‌اند.

نقش بازی در رشد دانش‌آموزان

1- رشد اجتماعی

موجب ارتباط كودك با محیط بیرون می‌شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می‌دهد.

موجب شكوفایی استعدادهای نهفته و بروز خلاقیت می‌شود.

همكاری، همیاری و مشاركت كودك توسعه می‌یابد.

با رعایت اصول و مقررات آشنا می‌شود.

رقابت را می‌آموزند.

شكست را به طور واقعی تجربه می‌كند.

قدرت ابراز وجود پیدا می‌كند و از ترس، كم‌رویی و خجالت بیهوده رها می‌شود.

حمایت از دانش‌آموزان ضعیف‌تر را می‌آموزند.

2- رشد عاطفی

نیاز به برتری‌جویی را ارضا می‌كند.

موجب ابراز احساسات، عواطف، ترس‌ها، محبت، خشم و كینه و نگرانی‌ها می‌شود.

تمایل به جنگ‌جویی و ستیزه‌گری را كم می‌كند.

"برون‌نگری" كودك را افزایش می‌دهد.

3- رشد جسمی

موجب رشد هماهنگ دستگاه‌ها و اعضای مختلف بدن می‌شود.

باعث تقویت حواس پنج‌گانه می‌شود.

باعث هماهنگی و همراهی چند حس می‌گردد.

نیرو و انرژی بدن را به بهترین شكل مصرف می‌كند.

كودك به توانمندی‌های فكری و بدنی خود، آگاهی پیدا می‌كند.

4- رشد ذهنی

در یادگیری زبان نقش بسزایی دارد.

در رشد هوش كودك بسیار موثر است.

با مفاهیم ساخت، فضا و شكل آشنا می‌شود.

موقعیت استفاده از قوه تخیل در كودك به وجود می‌آید.

زمینه بهتری برای تفكر فراهم می‌كند.

5- رشد اخلاقی

كودك درمی‌یابد اگر بخواهد در بازی پذیرفته شود باید درستكار، حقیقت‌طلب، مسلط بر خود، عادل، صادق، وفادار، مسوولیت‌پذیر و دارای رفتاری پذیرفتنی باشد.

اصول اخلاقی را به هنگام بازی نسبت به محیط خانه و مدرسه رعایت می‌كند.

با احترام به هم‌بازی، قوانین را تجربه می‌كند.

منبع:مجله موفقیت-پریسا ابوالحسنی فروغی

 



ارسال توسط سرگروه پایه چهارم
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید