تبلیغات
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان - خلاقیت در تدریس ریاضی ششم ابتدایی
گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 5 اسفند 1397

خلاقیت در تدریس ریاضی ششم

اگر از معلمان ریاضی سوال شود که "مشکل اصلی دانش آموزان در درس ریاضی چیست؟" خواهند گفت که آن ها در حل مسئله ناتوان هستند و مهارت حل مسئله ندارند. یکی از دلایل این ناتوانی، فقدان طرحی برای آموزش مهارت حل مسئله به دانش آموزان است و معلمان به آن ها یاد نداده اند که چگونه مسئله را حل کنند. هر گاه دانش آموزان از حل مسئله ای عاجز مانده اند، معلمان تنها به بیان پاسخ مسئله اکتفا کرده اند و نگاه های پرسشگر، کنجکاو و متحیر دانش آموزان با این سوال باقی مانده است و این سوال برایشان پیش آمد که معلم ما چگونه توانست مسئله را حل کند و راه حل را پیدا کند؟ چرا ما نتوانستیم مسئله را حل کنیم؟

آموزش راهبرد یعنی فراهم کردن شرایط و موقعیتی که دانش آموز درک کند راهبرد مورد نظر برای حل مسئله کارایی دارد. زمانی که آموزش یک راهبرد مورد نظر است، از دانش آموزان خواسته می شود که مسئله های داده شده را فقط با همان راهبرد مورد نظر حل کنند تا با آن به طور کامل آشنا شوند. اما زمانی که آموزش چند راهبرد مورد نظر است، دانش آموزان در هنگام حل مسئله می توانند از هر راهبردی که تمایل دارند، مسئله را حل کنند و به این ترتیب یک مسئله می تواند با راهبردهای مختلفی حل شود.

در ادامه راهبردها و روش های خلاقیت در تدریس ریاضی ششم برای حل مسئله را بررسی می کنیم.

راهبردها و روش های خلاقیت در تدریس ریاضی ابتدایی پایه ششم جهت حل مسئله

چند نمونه از راهبردها و روش های خلاقیت در تدریس ریاضی ششم را با هم بررسی می کنیم تا در تدریس خود از آن ها استفاده کنید.

الف) راهبرد الگویابی

یکی از انواع خلاقیت معلم ششم در تدریس این پایه، راهبرد الگویابی است. دانش آموزان باید راهبرد الگویابی را یاد بگیرند. راهبرد الگویابی برای مسئله هایی که در آن ها بین داده های مسئله رابطه ای وجود دارد، مناسب است و در تعمیم مسئله های ساده به پیچیده تر کمک می کند.

زمانی که شما الگوها را بررسی می کنید، می توانید پیش بینی های معتبری انجام دهید و قوانینی بر اساس یک نظم خاص طراحی کنید. همچنین می توانید در مورد روابط بین اعداد طرح های جدیدی ارائه دهید یا الگوها را در یک جدول نظام دار طراحی کنید تا راحت تر رابطه بین آن ها را تشخیص دهید.

پیدا کردن الگو به خلاقیت و تفکر نیاز دارد و زمانی که الگویی را حدس می زنید، باید بررسی کنید که الگوی مورد نظر در همه داده ها وجود داشته باشد. حدس های مختلف خود را امتحان کنید و الگو را کشف کنید.  پس از کشف الگو باید توانایی بیان الگوی مورد نظر را داشته باشید.

ب) راهبرد تفکر نظام دار

راهبرد جدول نظام دار برای مسائلی که حالت های مختلف احتمالی دارند، موثر است. رسم یک جدول نظام دار می تواند تمام حالت های ممکن را پیش بینی و مشخص نماید. به عنوان مثال برای حل سوال زیر می توان از راهبرد تفکر نظام دار استفاده کرد:

دو عدد صحیح پیدا کنید که حاصل ضرب آن ها 24 و حاصل جمع آن ها کمترین مقدار باشد.

فکر کردن به صورت نظام دار به معنی مرتب کردن اطلاعات یا راه حل مسئله بر اساس نظم و منطق است؛ به طوری که رابطه بین داده ها و بخش های مختلف راه حل مشخص باشد. این نظم و ترتیب را می توان به صورت یک جدول ارائه داد. پس دانش آموزان باید یاد بگیرند که چگونه داده ها را در یک جدول با نظم و منطق مرتب کنند؛ به طوری که همه حالت های مختلف در نظر گرفته شود.

خلاقیت در تدریس ریاضی ششم
خلاقیت در تدریس ریاضی ششم

ج) راهبرد رسم شکل

رسم شکل مناسب برای درک بهتر مسئله و یافتن راه حل آن کمک می کند. بعضی از مسائل با کشیدن شکل به طور کامل حل می شوند و نیازی به نوشتن عملیات ریاضی نیست. همچنین ممکن است شما برای بعضی از مسائل شکلی نکشید اما شکل در ذهنتان نقش ببندد و شما به کمک این طرح ذهنی مسئله را حل کنید.



ارسال توسط سرگروه پایه ششم
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید