گروههای آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : سه شنبه 30 مهر 1398

كوتاه درباره فیروز زنوزی جلالی به مناسبت سالروز تولدش

فیروز زنوزی جلالی  گروه درسی زبان و ادبیات فارسی  گروههای اموزشی زبان وادبیات فارسی متوسطه  گروه های آموزشی ناحیه2 بهارستان

آخرین‌بار كه فیروز زنوزی جلالی را دیدم بسیار برافروخته و عصبانی بود. علت‌ را جویا شدم؟! كمی آرام شد و گفت: «به نویسنده‌ توهین می‌كنند» و در طول مسیر نسبتاً بلندی كه با هم قدم ‌زدیم، بارها نتوانست جلوی اشك خودش را بگیرد. صاحب نمایشنامه‌هایی چون «مثنوی كوچه»، «درختی در برزخ»، «غریبه»، «فاجعه‌ نوزدهمین»، «تیغ بر پشت»، «سلطان و كاتب»، «نماز» و... حالا دیگر از جوی حرف می‌زد كه از سوی بعضی‌ها به اهل قلم روا داشته می‌شود.

فیروز زنوزی جلالی نویسنده‌ای بود كه ظاهرا نمی‌توانست تن به سفارشی‌نویسی ‌بدهد و اگر گاهی سفارشی هم در این رابطه دریافت می‌كرد، دلش می‌خواست شأن نویسندگی ‌خود را حفظ كند و صددرصد همانی نباشد كه دیگران می‌خواهند. با مروری كوتاه به آثار این نویسنده درمی‌یابیم نویسنده‌ای ‌است جست‌وجوگر كه تقریباً در اغلب راه‌هایی كه قدم برداشته، موفق‌ بوده است. او در طول حیات ادبی ‌و هنری‌اش، دوره‌ای نمایشنامه نوشته و دوره‌ای هم فیلمنامه كه حاصل این دوران فیلمنامه‌هایی چون «شور و شیرین» و «این كوچولوی پُردردِ سر» است.

زنوزی جلالی در كنار فعالیت‌هایش در مقام نویسنده، نگاهی وسیع به حوزه نقد ادبی هم داشت كه از میان این فعالیت‌ها می‌توان به كتاب «باران بر زمین سوخته»، بررسی و نقد «داستان یك شهر»، «درخت انجیر معابد» و «مدار صفر درجه» از احمد محمود اشاره كرد. نگاه دقیق و بی‌طرفانه زنوزی جلالی در این كتاب و شرح دقیق رویدادهای داستانی و وصف توان نویسنده‌ جنوبی در نوشتن شاهكارهایی بزرگ و پرهیز از اطاله كلام و سوگیری‌های معمول، این كتاب را به كتابی قابل اعتنا تبدیل كرده است؛ كتابی كه می‌توان با خواندنش، بخشی از جهان ذهنی نویسنده‌ای حرفه‌ای چون محمود را كشف و دریافت كرد.

زنوزی جلالی گرچه دل خوشی از وضعیت برخورد با نویسندگان نداشت اما وسوسه نوشتن هیچ‌گاه رهایش نمی‌كرد و تمام تلاشش این بود كه رابطه‌اش را با جامعه خود حفظ كند. داستان‌های زنوزی جلالی از آن جمله داستان‌هایی هستند كه باید خوانده‌ شوند. استقلال ذهنی نویسنده به همراه حس ‌قصه‌گویی ذاتی باعث نوشته شدن مجموعه‌هایی چون «مردی با كفش‌های قهوه‌ای»، «اسكاد روی ماز۵۴۳»، «حضور»، «سیاه بمبك» و... شد.

یكی از ویژگی‌های زنوزی جلالی در داستان، تصویر‌های زنده و جاندار از دریای جنوب است؛ منطقه‌ای كه او سال‌ها در آن مشغول به كار بوده است. توان نویسنده در پرورش وضعیت‌های داستانی و ساخت باورپذیر شخصیت‌های جنوبی باعث شده كه خیلی‌ها او را نویسنده‌ای اهل جنوب تصور كنند، در صورتی كه زنوزی جلالی اصالتاً از قوم لر بود و آنچه در داستان‌هایش مشاهده می‌كنیم فقط حاصل تخیل قدرتمند اوست. یكی دیگر از آثاری كه نام زنوزی جلالی را بر سر زبان‌ها انداخت، رمان «مخلوق» است؛ رمانی كه به باور خیلی از اهالی ادبیات توانسته نوعی نگاه تازه به داستان‌های قرآنی و پیوند آنها به زندگی مدرن و امروزی داشته باشد. عبدالعلی دستغیب، منتقد ارزشمند كشورمان در جایی پیرامون آثار زنوزی ‌جلالی گفته است: «عمده‌ترین مضامین داستان‌های زنوزی، جنگ، فقر و شوربختی مردم و اندوه و محنت انسان‌های دردمند است...»

   




برچسب ها: فیروز زنوزی جلالی گروه درسی زبان و ادبیات فارسی گروههای اموزشی زبان وادبیات فارسی متوسطه گروه های آموزشی ناحیه2 بهارستان،
ارسال توسط سرگروه علوم اجتماعی متوسطه2
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟





صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو