گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان
فعالیت های کارشناسی تکنولوژی و گروه های آموزشی
حدیث موضوعی


مرتبه
تاریخ : یکشنبه 26 اسفند 1397

نوروز ، یادگار ماندگار یاران دیروز این دیار
و پاسداشت پاکی ها ، نیکی ها و پهلوانی ها بر همه ایرانیان نیکوسرشت خجسته باد . . .


حلول سال نو را به کلیه همکاران و همراهان پیشاپیش تبریک عرض نموده و از خداوند متعال برای کلیه بزرگواران سرسبزی و شادمانی و سالی مملو از موفقیت و کامیابی آرزومندم

ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
با توجه به نزدیک شدن چهارشنبه سوری و مشاهده رفتارهای خطرناک نوجوانان و جوانان در سال های اخیر لزوم آموزش در این زمینه در مدارس ضروری به نظر می رسد. آنچه مشاهده می شود فراموش شدن سنت های زیبای قدیمی و جایگزینی اعمال نادرست است با مقایسه کودکان امروز و دیروز والدین همان چیزی هستند که در گذشته در انجام رسوم سنتی در کنار نوجوانان و جوانان مشاهده می شدند ولی امروز در این رسوم جای آنان در کنار فرزندان شان خالی است فرزندان دیروز از خانواده خود انجام رسوم سنتی را آموزش می دیدند ولی امروز در جمع دوستان خود به دنبال راهکارهایی برای گذراندن پرهیجان تر وقت می گردند و این موضوع یکی از عواملی است که باعث انحراف آنان از حقیقت مناسب ها شده است. به منظور کاهش خطرات و حوادث چهارشنبه سوری در مدارس نیز در کنار نیروهای انتظامی و هلال احمر و ...  آموزش هایی به دانش آموزان در قالب : بروشور ، متون آموزشی ، آموزش بازی های گروهی مناسب چهارشنبه سوری و ... ارائه می شود ولی حضور والدین در کنار فرزندان در این شب ضروری تر از تمام آموزش هایی است که در مدارس و دیگر ارگان ها ارائه می شود. به والدین توصیه می‌شود که در شب چهارشنبه آخر سال در کنار فرزندان خود باشند و آنها را به هیچ عنوان تنها نگذارند و در این شب با همراهی یکدیگر به بازی‌های گروهی بپردازند. مخاطرات مواد محترقه و انفجاری را به فرزندان خود گوشزد کرده و مراقب باشند که این وسایل را به همراه نداشته باشند.


ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 22 اسفند 1397




ارسال توسط سرگروه طراحی و دوخت
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 22 اسفند 1397
                                           در نظام توبان، هر بچّه ای یک رهبر استImage result for ‪kid is a leader زشقفخخد‬‏

در کلاس های ژاپنی، رهبر شدن یک حق ویژه نیست که نصیب قلیلی از افراد خوش رفتار شود، بلکه یک مسولیت با قاعده ای است که شامل همه افراد می شود. در کلیه کلاس های اول به مبصرهای چرخشی روزانه – که در کار رهبری و اداره کلاس با معلم ها، شراکت دارند، توبان می گویند. عموماً همه بچه ها نیز به نوبه خود، یک توبان می شوند؛ البته نه بخاطر رفتار خوب شان، بلکه از آن رو که عضو کلاس هستند. با این حال، اغلب بچه ها طی مراسمی باشکوهی، مبصر کلاس می شوند.

در یک مرکز پیش دبستانی، با نواختن شیپور، مراسم آغاز شد. مُبصر قبلی، مدال های طلایی شبیه مدال المپیک را به گردن توبان جدید انداخت. سپس همه ها در برابر او تعظیم کردند و از وی خواستند تا از ایشان در آن روز مراقبت کند. آموزگاران و شاگردان، مبصر را تواماً با لقب سان ( (San،که از القاب کان یا چان، محترمانه تر است، صدا می زنند. این القاب، برای نامیدن بچه های پیش دبستانی به کار می روند.

کارهای ویژه مُبصرها از کلاسی به کلاس دیگر متفاوت است، اما آن ها معمولاً دارای همان نقش رسمی رهبری هستند.

کسب روحیه تعاون و همکاری و تجارب ژاپنی ها در این باره- به وجوه تشابه - و نه اختلاف - توجه کنید و به همزیستی ها- نه جدایی ها – بیندیشید.



ادامه مطلب
ارسال توسط سرگروه پایه پنجم
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 22 اسفند 1397

کتاب روابط معلم و دانش آموز

  • "روابط معلم و دانش آموز"،نوشته هایم گینات،سیاوش سرتیپی،توسط انتشارات علم منتشر شده است.
  • موضوع : روانشناسی، روانشناسی کودک و نوجوان
  • كتاب حاضر برای پدران،مادران،آموزگاران مناسب می‌باشد

درباره کتاب روابط معلم و دانش آموز:

خوبی های زندگی را نمی توان با کتک یاد داد. 

داستان زیر پندی ساده اما جامع دارد: مهربانی را فقط با مهربانی می توان یاد داد. اندی ، دانش آموز 8 ساله ، کتک خور و مظلوم کلاس بود. بچه ها دسته جمعی به او حمله می کردند و فحشش می دادند. سر چماق و شرور این دسته « جی» ؛ دانش آموز 9 ساله بود.

وقتی خانم معلم از این رفتار آنها با خبر شد ؛ پاک از کوره در رفت . نخستین انگیزه ناگهانی خانم معلم این بود که او را شدیداً تنبیه کند تا « جناب جی » حالا که ضربتی زده است ضربتی هم نوش کند. اما خانم معلم از انجام این کار خود داری کرد . با خود گفت : نمی خواهم وحشی گری بیشتری نشان بدهم . او نیاز ندارد دوباره حس کند این جا جنگل است. چیزی که به آن نیاز دارد ، این است که ببیند تمدن چیست .

خانم معلم برای پرهیز از بحث ومشاجره و به منظور این که تأثیر پایدار تری بر دانش آموز بگذارد ، عوض آن که رودر رو با « جی» صحبت کند ، نامه ای بدین مضمون به او نوشت : 




ادامه مطلب را مشاهده کنید
ارسال توسط سرگروه پایه پنجم
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 21 اسفند 1397
ارسال توسط سرگروه طراحی و دوخت

دانلود سوالات و پاسخنامه طراحی اندام و لباس سال سوم – خرداد ۹۷

( طراحی و دوخت )

دانلود

دانلود سوالات و پاسخنامه طراحی اندام و لباس سال سوم – دی ۹۶

( طراحی و دوخت )

دانلود

دانلود سوالات و پاسخنامه طراحی اندام و لباس سال سوم – شهریور ۹۶

( طراحی و دوخت )

دانلود

دانلود سوالات و پاسخنامه طراحی اندام و لباس سال سوم – خرداد ۹۶

( طراحی و دوخت )

دانلود






































ارسال توسط سرگروه طراحی و دوخت
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 20 اسفند 1397

Nowruz is often called the Persian New Year and is closely associated with Iran. But Nowruz is marked across many different countries, including in Afghanistan and Central and Southern Asia, among Kurds across the Middle East, and even in parts of the Balkans and on the Tanzanian island of Zanzibar (more on that soon!).

Even though Nowruz has ancient roots, the holiday has changed significantly over the thousands of years that it has been celebrated. Different regions have preserved or developed different traditions, and new ones have been added to the old ones. The beautiful thing about Nowruz is that it has taken different shapes everywhere it has reached, but it always marks the original message of rebirth and renewal.

The spread of Nowruz can be traced back to three primary historical factors. Firstly, the ancient influence of Persian imperial culture across much of Central and Western Asia, where Persian and Turkic communities have celebrated it for many centuries.

Secondly, Nowruz is linked to the adoption of Persian culture and poetry by medieval Islamic empires, like the Ottomans and the Mughals, who spread the holiday to Turkey, the Balkans and South Asia. The Mughal court officially celebrated Nowruz in India, while the Bektashi Sufi order, which was influential in the Ottoman realm, spread the holiday into Southeastern Europe.



ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 1
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 20 اسفند 1397

Nowruz, or "new day" in Persian, is an ancient festival that marks the beginning of spring and celebrates the rebirth of nature. And naturally, it has a lot to do with fresh, green foods just beginning to poke out of the ground that remind us winter is not, in fact, eternal.

The haftseen table is a relatively recent addition to Nowruza folksy tradition with murky beginnings.

In every home, the haftseen table is decorated with seven items – since seven is considered a lucky number. Each item begins with the letter sin (s) in Persian, and each item is a symbol of spring and renewal, including:

  1. Seeb (apple), representing beauty
  2. Seer (garlic), representing good health
  3. Serkeh (vinegar), representing patience
  4. Sonbol (hyacinth), representing spring
  5. Samanu (sweet pudding), representing fertility
  6. Sabzeh (sprouts), representing rebirth
  7. Sekeh (coins), representing prosperity

Other words beginning with the letter "s" can also be used, such as the spice sumac, its brilliant gold color representing the sunrise, or senjed, a dried fruit of the Lotus tree, representing love.

Some families even add a little more flair. Haftseen tables can also include a Quran, a book of poetry, a mirror and candles (reflecting into the future), a goldfish swimming in a bowl (representing life), painted eggs (representing fertility), and all kinds of sweets and fruits.

Nowruz is also a time for spring cleaning, buying new clothes, visiting friends and relatives and renewing bonds. On the 13th day of the New Year, the celebrations finally end. Since the 13th is an unlucky day, entire families go on picnics and take with them the sprouts (sabzeh) from the haftseen table. The sabzeh is thrown into flowing water, symbolizing a "letting go" of the misfortunes of the coming year.


ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 1
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 20 اسفند 1397
    
Ancient Persian Festival of fire
Festival of Fire (Chaharshanbe Suri) is held The Last Wednesday of a year (marks the arival spring). Fire and light hoped for health and happiness through the coming year. This is the ancient festival of Iran, Azerbaijan, Iraq, Afghanistan, Tajikestan and Turkey and date goes back at least 1700 BCE.Iranians celebrate an old tradition called “Chahar Shanbeh Suri”.
It falls on the last Tuesday evening of every Persian calendar year. Iranians come out with friends and family to celebrate and enjoy this occasion. Chahar Shanbeh Suri or ” Festival of Fire” is a prelude to Nowruz which marks the arrival of the spring season.
Chahar Shanbeh Suri celebration usually starts in the evening, with people making bonfires in the streets and jumping over them. Some believe jumping over bonfires is a way of taking away negative energy, sickness, and problems and in turn getting fulfillment, warmth, and energy. Chahar Shanbeh Suri serves as a cultural festival for many Iranians.




ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 1
 

تسلط بر زبان دیگر هوش و مهارت دانش آموزان را در آزمون ها افزایش می دهد.

امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند که یادگیری زبان دوم می‌تواند در بهبود هوش، حافظه و تمرکز نقش مهمی داشته باشد. همینطور می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد.تحصیل زبان دوم، حافظه شما را بهبود داده و توجه شما را افزایش می‌دهد. فرایند دو زبانه شدن، مغز شما را ورزش میدهد و شما را برای تمرکز و تقویت مهارت حل مسأله به چالش می‌کشد.

دانشجویان دو زبانه معمولا در آزمون‌های استاندارد نسبت به دانشجویان یک زبانه، نمرات بالاتری به دست می‌آورند، به ویژه در حوزه واژگان، ریاضیات و خواندن مطلب. وقتی یاد می‌گیرید از یک زبان به زبان دیگر تغییر دهید، توانایی انجام چند وظیفه را در مغز بهبود می‌بخشید. همچنین مشخص شده است که افراد دو زبانه منطقی‌تر و عاقلتر هستند و مهارت تصمیم گیری در آنها بهتر از دیگران بوده و نسبت به پیرامون خود، آگاه‌تر و تیز‌بین‌تر هستند.

یادگیری زبان دوم، زبان مادری شما را نیز بهبود می‌بخشد، چون مکانیک و ساختار همه زبانها را (نه فقط زبان جدید) یاد می‌گیرید.

 یادگیری زبان جدید یکی از سخت‌ترین کارهایی است که بر عهده‌ مغز قرار می‌گیرد. با این حال فواید آن به قدری زیاد است که تمام سختی یادگیری را جبران می‌کند. از آنجایی که  هر زبان، سختی خاص خود را دارد، یادگیری آن برای مغز یک تمرین محسوب می‌شود و زمانی که مغز شما در وضعیت تمرین قرار می‌گیرد به مرور زمان قوی‌تر می‌شود. در گذشته باور عمومی، بر این پایه استوار بود که پرورش کودکان در یک خانه‌ی دو زبانه می‌تواند به رشد فکری آن‌ها آسیب بزند. متخصصان عقیده داشتند که این شرایط می‌تواند مغز کودکان را کاملا گیج کند و زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی یا هویت چندگانه بوجود بیاید. ولی دانش انسان در این مورد بیشتر شد و ما بالاخره به این نتیجه رسیدیم که واقعیت برعکس چیزی است که در گذشته باور داشتند. یادگیری زبان دوم یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن ذکاوت و تیزهوشی است. همچنین می‌تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند.

به طور کلی:

دو زبانه بودن مهارت‌های فردی و عملکرد کلی مغز را بهبود می‌بخشد

در مورد یادگیری یک زبان جدید و صحبت کردن، تحقیقات بسیاری انجام گرفته است. کسانی که قادر هستند به دو زبان صحبت کنند، در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان مسلط هستند مهارت‌های بیشتری دارند. از ویژگی‌های مثبت کسانی که به چند زبان صحبت می‌کنند به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • هوش

  • تمرکز

  • کسب امتیاز بیشتر در آزمون‌های ریاضی، روخوانی و قوائد زبان

  • توانایی به خاطر آوردن مطالب

  • برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری

  • تغییر ناگهانی بین فعالیت‌های عملی

  • کنترل برانگیختگی ناگهانی

  • درک نقطه نظرات دیگران

  • بهبود توجه، تمرکز و دقت

  • قدرتمندی حافظه

  • انعطاف روانی و قابلیت کنار آمدن با شرایط جدید

  • خلاقیت

  • مهارت‌های شنوایی



ارسال توسط سرگروه زبان انگلیسی متوسطه 2

موضوعات پیشنهادی انشا برای بکارگیری درکلاس های درس

۱- انشایی از زبان حیاط مدرسه بنویسید .

۲- دریا و زیباییهای آن را توصیف کنید .

۳- بهترین روز زندگی من .

۴- محل زندگی خود را توصیف کنید .

۵- هر چه می خواهد دل تنگت بگو .

۶- یکی از بستگان یا دوستان یا آشنایان خود را که در زندگی برای همه الگوست توصیف کنید .

۷- برای ایام تعطیلات خود چه برنامه ریزی دارید ؟

۸- نقش و فواید ورزش کردن در زندگی چیست .

۹- در نومیدی بسی امید است …      .

۱۰- زادگاه خود را توصیف کنید .

۱۱- راز رسیدن به هدف چیست ؟

۱۲- آیا ممکن است شکست معنای پیروزی داشته باشد ؟

۱۳- داستانی از زبان درخت .

۱۴- شهر یا روستای خود را توصیف کنید .

۱۵- نامه ای به خدا .

۱۶- تن زنده والا به ورزندگی است                که در زندگی مایه ی زندگی است .

۱۷- دانش اندر دل چراغ روشن است            وز همه بد بر تن تو جوشن است .

۱۸- چرا همه به میهن خود عشق می ورزند ؟

۱۹- نباشد همی نیک و بد پایدار                  همان به که نیکی بود یادگار  .

۲۰- چگونه می توانیم باعث نوآوری و شکوفایی کشورمان باشیم ؟

۲۱- از چه راه هایی می توان زبان فارسی را حفظ کرد ؟

۲۲- یک روز بسیار سرد زمستانی را توصیف کنید .

۲۳- چگونه ما ایرانیان می توانیم چراغ فروزان علم را برفراز همه جهان روشن کنیم ؟

۲۴- دوست خوب کیست ؟

۲۵- از زبان یک کودک بی سرپرست انشایی بنویسید .

۲۶- چگونه می توان با صبر و استقامت بر مشکلات پیروز شد .

۲۷- یکی از زیبایی های طبیعت را توصیف کنید .

۲۸- حال یک گل زیبای چیده شده را از زبان خودش بنویسید .

۲۹- دوست داری دنیا چگونه باشد .

۳۰- اگر در خانواده ای ثروتمند – فقیر  به دنیا می آمدم …

۳۱- اگر من به جای معلم خود بودم …

۳۲- فصل بهار را توصیف کنید .

۳۳- زیبایی های پاییز من را به یاد … .

۳۴- تفاوت انسان راستگو با انسان دروغگو را بنویسید .

۳۵- اگر می توانستم پرواز کنم …

۳۶- از زبان خورشید انشایی بنویسید .

۳۷- تصوّر کنید در یک زیر دریایی شیشه ای زیر دریا گردش می کنید چه می بینید ؟

۳۸- اگر یک میز بودم … .

۳۹- زندگی عشایری را توصیف کنید .

۴۰- یک روز بارانی را توصیف کنید .

۴۱- خاطره ای از دوران تحصیل خود بنویسید .

۴۲- کتاب خوب از آن جهت به دوست شبیه است که … .

۴۳- رمز موفّقیّت را در چه می دانید ؟

۴۴- محبت و دوستی را تعریف کنید .

۴۵- نقش کتاب خوانی را در شخصیت انسانی توصیف کنید .

۴۶- شرح دیدار خود را از یک جنگل بنویسید .

۴۷- درباره خصوصیات و ویژگی های یک پدر مهربان و وظیفه شناس انشایی بنویسید .

۴۸- درباره شخصیت والای حضرت علی با کمک گرفتن از آمادگی ذهنی خود انشایی بنویسید .

۴۹- گفت و گویی خیالی میان کشتی و طوفان بنویسید .

۵۰- سرمای زمستان در خانه ی کلبه ای در وسط جنگل .

۵۱- یکی از خاطره های زیبای خود را بنویسید .

۵۲- در مورد یک سفر خیالی انشایی بنویسید .

۵۳- صندلی اتوبوس … .

۵۴- یک روز برفی … .

۵۵- چقدر قدر دقایق را می دانید ؟

۵۶- صدای بارش باران به شما چه می گوید ؟

۵۷- کتاب خاک گرفته … .

۵۸- تو را ای کهن بوم  و بر دوست دارم .

۵۹- گفت و گویی خیالی با “قالی” .

۶۰- مسافرت چه تأثیری در روان آدمی دارد ؟

۶۱- در مورد اعتیاد در جامعه توضیح دهید .

۶۲- در مورد غیبت  توضیح دهید .

۶۳- ویژگی های یک دانش آموز خوب .

۶۴- از اولیای مدرسه خود چه انتظاراتی دارید ؟

۶۵- از دولت جمهوری اسلامی ایران چه انتظاراتی دارید ؟

۶۶- یک پرستار خوب چه ویژگی هایی دارد ؟

۶۷- در مورد جبهه و دفاع مقدس توضیحاتی ارائه نمایید .

۶۸- بسیج یعنی چه و بسیجی چه وظایفی دارد ؟

۶۹- در مورد بیکاری و علل آن توضیح دهید .

۷۰- چگونه می توانیم شاداب زندگی کنیم ؟

۷۱- هر چه بکاریم آن را درو خواهیم کرد … .

۷۲- موسیقی عرفانی چه تأثیری در روح و روان آدمی دارد ؟  

۷۳- چگونه می توانیم از موهبت الهی استفاده کنیم ؟

۷۴- برای رسیدن به خدا باید … .

۷۵- نماز را گرامی داریم چون … .

۷۶- در مورد وضع اجتماع و زندگی در آن توضیح دهید .

۷۷- برای شکوفایی و نوآوری در مدارس کشورمان چه پیشنهاداتی دارید ؟  

———————————

۱. نگارگر هستی

۲. تأثیر هم نشین خوب در زندگی

۳. زندگی زیبا با الهام از اندیشه های بزرگان دین

۴. نقش خرد و دانایی در زندگی فردی و اجتماعی

۵. تأثیر دوست و هم نشین خوب در رشد شخصیّت

۶. دشمن دانا و دوست نادان (داستانی)

۷. هم نشین کاغذی

۸. زمزمه محبّت (داستانی)

۹. چگونه می توانیم از آبشخور های فرهنگی ایرانی برای آبادانی کشور خود بهره بگیریم

۱۰. چشم های بارانی

۱۱. آداب مسلمانی

۱۲. خرمشهر نماد هشت سال مقاومت

۱۳. از زبان یک لنگه کفش

۱۴. بازگویی تجربه ی خود از دور اندیشی و دوستی

۱۵. آداب معاشرت واخلاق نیکو

۱۶. زیبایی های آفرینش

۱۷. نوجوان وانتظارات



ارسال توسط سرگروه پایه ششم
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 19 اسفند 1397

در این قسمت می خواهیم اعدادی را معرفی کنیم که این اعداد با توانی از مجموع ارقامشان برابرند.

به عدد زیر نگاه کنید :


حتما شگفت زده شده اید. بله 81 برابر است با توان دوم ِ مجموع ارقامش. آیا اعداد دیگری با این ویژگی وجود دارند؟

البته در این میان، اعداد یک رقمی با مجموع ارقامشان به توان 1 برابند و از آن ها چشم پوشی می کنیم. یافتن اعداد کوچک با این ویژگی کار ساده ای است اما یافتن اعداد بزرگتر بسیار مشکل و زمان بر خواهد بود. در جدول زیر تعدادی از این اعداد را به نمایش در آورده ایم . ببینید و لذت ببرید :


=

عدد

=

81

=

512

=

4913

=

5832

=

17576

=

19683

=

2401

=

234256

=

390625

=

614656

=

1679616

=

17210368

=

52521875

=

60466176

=

205962976

=

34012224

=

8303765625

=

24794911296

=

68719476736

=

612220032

=

10460353203

=

27512614111

=

52523350144

=

271818611107

=

1174711139837

=

2207984167552

=

6722988818432

=

20047612231936

=

72301961339136

=

248155780267521



ارسال توسط سرگروه ریاضی متوسطه1
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 19 اسفند 1397

تکالیف با راه‌حل‌های خلاق

1 - به جای طرح مسائلی که یک راه حل دارد، دانش‌آموز را با ارائه 2 یا چند راه حل تشویق کند.(تکلیف برای رشد سیالی)

2 - دانش‌آموز ترغیب شود تا راه حل‌های خلاق را به جای راه حل‌های معمولی ارائه دهد. (تکلیف برای رشد نومایگی و ابتکار)

3 - مسائلی ارائه شود که به طور غیرمنطقی پاسخ به آنها دشوار باشد و دانش‌آموز به طور تقریبی به را ه‌حل برسد.

4 - به دانش‌آموزان مسائلی بدون ارائه اطلاعات داده شود که آنها مجبور باشند از منابع مختلف اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند.

5 - مسائلی داده شود که مستلزم طراحی داده‌ها، تفسیر داده‌ها و انجام یک آزمایش باشد.

6 - نوشتن مقاله‌هایی به عنوان تکلیف مطرح شود که مستلزم خواندن چند منبع، ایجاد ترکیب خلاق از اطلاعات، یافتن تناقض‌ها یا هماهنگی‌هایی در آثار بزرگ منتشر شده باشد.

7 - گاه تمرین‌هایی داده شود که یک راه حل نادرست را برای مسئله نشان می‌دهد.(مداری که کار نمی‌کند) پیدا کردن مشکل و راه حل صحیح را پیشنهاد کنند.

8 - تکالیف آزمایشگاهی که به دانش‌آموزان، آزادی عملی برای انتخاب موضوع و تکنیک‌ها بدهد.

9 - ساختن آهنگ و نه صرفا اجرای آهنگ از روی نت.

10 - فرآیندهای گوناگونی مثل ملاقات با سخنرانان، سفرهای کاوشگرانه در طبیعت و زندگی اجتماعی و مراکز مورد علاقه، مشاهده تصویر و مواد بصری و شنیدن،  می‌تواند محیط رشد دانش‌آموزان را غنی‌تر کند.

11 - با تحریک دانش‌آموزان به دیدن، شنیدن، لمس کردن، دست‌کاری کردن، کشف کردن و انجام آزمایش و بازی‌های سازنده، خلاقیت تقویت می‌شود. داستان‌گویی و داستان‌خوانی راه‌حل  کارآمدی جهت افزایش خلاقیت در دانش‌آموزان است.

12 - تهیه طرح‌ها وطرح‌های ابتکاری با استفاده از مواد و  وسایلی نظیر گل رس، موم، خمیربازی، چوب و پارچه، نخ ،‌شن، کاغذ و مقوا و به نمایش گذاردن و تشریح طرح در نمایشگاهی از دستاوردها باعث می‌شود که کودکان ثمرات کار خود را با دیگران مقایسه کرده و درباره آن به تبادل نظر بپردازند.

13 - بازی با کلمات، بازی با تصاویر و چیستان‌ها، رسم کلمه‌های تصویری، بازی با اعداد و ماکت‌سازی برای یک دوره تاریخی، سبب می‌شود تا همه مهارت‌ها در کنار هم رشد کنند.

14 - وقتی که از دانش‌آموزان خواسته می‌شود در پارک نقاشی بکشند، بدون آنکه از وسایل معمولی استفاده کنند، در واقع آنها را نسبت به محیط پیرامون خود، نارسایی‌ها، تنگناها و عوامل مفقوده حساس می‌کنیم. در این شرایط آنها یاد می‌گیرند با استفاده از امکانات محیط پیرامون و نه با وسایل و امکانات معمول،(استفاده از چوب، خاک، سنگ ، برگ درختان و...) اثری خلاقانه به وجود آورند.

15 - قصه‌سازی،  کامل کردن قصه‌های ناتمام، انتخاب عنوان برای قصه، نوشتن قصه با عنوان مشخص، نوشتن قصه با موضوع مشخص،‌قصه‌نویسی آزاد، نوشتن قصه برای عکس‌ها و تصاویر، قصه‌نویسی گروهی.

بدون شک طراحی، تولید و ارزشیابی تکالیف غنی‌سازی شده برای مدارس فرصت مغتنمی خواهد بود تا توان تولید برنامه درسی را در مدارس با هدف غنی‌سازی فرهنگ آموزش بازیابند .

ارسال توسط سرگروه پایه ششم
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 19 اسفند 1397

عوامل زیادی در تشکیل طوفان‌های گرد و غبار و بروز پدیده ریزگردها دخیل هستند. اما در میان آن‌ها بدون شک فقدان پوشش گیاهی مناسب در اراضی مختلف، یکی از مهم‌ترین دلایل محسوب می‌شود. نبود پوشش گیاهی مناسب در مناطقی که مستعد گرد و غبار هستند باعث می‌شود که هوای بالای این مناطق شروع به گرم شدن نموده و به سمت بالا حرکت نماید. این جریان رو به بالای هوای گرم با بادهای تروپوسفری که دارای سرعت بالایی هستند برخورد نموده و در نتیجه آن یک جریان چرخشی به سمت پایین ایجاد می‌شود. این جریان با شدت بالایی با سطح زمین برخورد نموده و باعث ایجاد طوفان های گرد و غبار در مقیاس محلی می‌گردد که معمولا موقتی هستند.ولی در مواقعی که جبهه‌های کم فشار و پرفشار جو با هم برخورد می‌کنند، بادهای به مراتب قوی‌تری ایجاد می‌شود که قادرند گرد و غبار را در مقیاسی جهانی ایجاد نمایند.معمولا در سرعت‌های پایین باد، ذرات خاک حرکت خاصی نمی‌کنند. اما زمانی که این سرعت از حد خاصی عبور نماید تعدادی از ذرات شروع به ارتعاش نموده و هنگامی که سرعت باد بیشتر شود، از سطح کنده شده و وارد جریان هوا می‌شوند. در جریان جابجایی این ذرات خاک توسط باد، گاهی آن‌ها مجددا به سطح خاک برخورد نموده و این موضوع باعث می‌شود که ذرات به مراتب بیشتری از خاک جدا شده و به جریان هوا بپیوندند.میزان ورود ذرات خاک به درون جریان هوا، علاوه بر سرعت باد به عواملی چون اندازه، شکل و چگالی این ذرات نیز بستگی دارد. این ذرات پس از وارد شدن به جریان هوا می‌توانند به روش‌های مختلفی نظیر خزش، جهش ناگهانی و بالاخره معلق شدن حرکت نموده و از مکانی به مکان دیگر منتقل شوند. در روش معلق شدن، عمدتا ذرات گرد و غباری که دارای قطری کمتر از 20 میکرون و دارای چگالی پایین هستند منتقل می‌شوند. این ذرات گاهی تا ارتفاع 6 هزار متر صعود کرده و تا مسافت 20 هزار کیلومتر جابجا می‌شوند.در فصول مختلف سال، وضعیت بروز طوفان‌های گرد و غبار تغییرات قابل توجهی دارد. این طوفان‌ها بیشتر در فصول بهار و تابستان رخ می‌دهند و وقوع آن‌ها در فصول پاییز و زمستان کمتر است. به علاوه آمارهایی که از مناطق مختلف دنیا به دست آمده نشان می‌دهند که حدودا 65 درصد از طوفان‌های گردو غبار در فاصله زمانی ظهر تا غروب اتفاق می‌افتند. با این حال در پژوهشی که در منطقه خوزستان به انجام رسیده، مشخص شده که بیشترین نرخ نشست ذرات گرد و غبار در آبان ماه که شرایط جوی از سکون نسبی بیشتری برخوردار است اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی ذرات گرد و غبار که دارای اندازه‌ریزتری نیز در این ماه هستند، فرصت کافی را برای فرونشست بیشتر خواهند داشت.وقوع خشکسالی‌های متعدد در سال‌های اخیر به ویژه در منطقه خاورمیانه و به دنبال آن کاهش بارندگی و رطوبت، متزلزل شدن خاک‌ها و کاهش شدید پوشش گیاهی، در کنار عوامل دیگری چون استفاده بی رویه از منابع آبی مناطق بیابانی، از بین رفتن نیزارها و وقوع نسبتا همیشگی بادهای غربی-شرقی باعث شده که میزان وقوع، ماندگاری و شدت طوفان‌های گرد و غبار و ریزگردها در کشور ما به ویژه در مناطق غرب و جنوب غرب به طور قابل توجهی افزایش یابد. وقتی به این عوامل، بی‌ثباتی سیاسی و وقوع جنگ‌های خانمان سوز در عراق و سوریه که موجب خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های شرق سوریه، مرکز و غرب عراق و همچنین عرصه‌های جنوبی کشورمان گردید را اضافه نماییم، پیچیدگی قضیه بیشتر نمایان می‌شود. این تالاب‌های خشک شده سرشار از ذرات بسیار ریز کمتر از 10 میکرون هستند که با وزش کوچک‌ترین بادی قادرند به هوا بلند شوند. همچنین در خصوص کشور عراق، از کاهش آب و تغییر مسیر رودخانه‌های دجله و فرات از مبادی مرزی آن‌ها نیز به عنوان عوامل دخیل در افزایش بیابان زایی در این کشور یاد می‌شود که به طور قطع در افزایش بروز ریزگردها نقش مهمی دارد.در کنار عوامل فوق بایستی به این موضوع اشاره کرد که در منطقه جنوب غرب کشور که استان خوزستان در آن واقع شده، دشت‌های متعدد کوچک و بزرگی وجود دارند که به طور عمده از رسوبات آبرفتی و ریزدانه رودخانه‌های کرخه، کارون، دز، جراحی، هندیجان و شاخه‌های آن‌ها پوشیده شده‌اند. این مناطق پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به کانون‌های فرسایش بادی و وقوع ریزگرد دارند. همچنین وجود تپه‌های ماسه‌ای و شن‌زارهای موجود در این منطقه از کشور که از شمال غرب کرخه تا اطراف اهواز پراکنده‌اند، در تشدید پدیده گرد و غبار بی‌تاثیر نیستند.

افزایش اختلاف فشار هوا در فصل بهار و همچنین افزایش رطوبت و بروز پدیده وارونگی هوا در فصول سرد سال نیز می‌تواند در وقوع، تشدید و تداوم پدیده ریزگردها تاثیرگذار باشد. در پژوهشی که در این خصوص در منطقه کرمانشاه انجام شده، معلوم گردیده که وجود و تداوم پدیده وارونگی هوا ناشی از کوتاهی طول روز و همچنین عدم تاثیر تابش نور خورشید، باعث عدم انتقال و در نتیجه ماندگاری بیشتر ریزگردها در هوای شهر می‌گردد.در کشور ایران، عامل اصلی بروز ریزگردها، «باد شمال» است. این باد که معمولا بین ماه‌های فروردین تا شهریور فعال است، در شمال منطقه خاورمیانه شکل می‌گیرد و با گذر از کوه‌های ترکیه و شمال عراق که همانند قیفی بزرگ عمل می‌نمایند، به بیابان‌های عراق و سوریه وارد گردیده و از آن جا ضمن ورود به کشور ما، تا خلیج فارس و رسیدن به آب‌های آزاد پیش می‌رود. این باد با گذر از بیابان‌های کشورهای مختلف، به طوفانی از ریزگرد تبدیل شده و سراسر منطقه را متاثر می‌سازد.به طور کلی عواملی چون خاک، پستی و بلندی زمین و اقلیم می‌توانند یک ناحیه را مستعد تولید و بروز ریزگرد نمایند. ولی در این میان تغییر خصوصیات خاک دارای اهمیت زیادی است. مناطقی که از نظر خاک‌های رُسی و سیلتی، غنی هستند مسئول بیشتر طوفان‌های ریزگردی به حساب می‌آیند. چرا که میزان چسبندگی بین ذرات این نوع خاک‌ها به طور ذاتی کم است و به راحتی روی یکدیگر سر خورده و به وسیله باد جابجا می‌شوند. لذا برای جلوگیری از این اتفاق، بایستی اصطکاک و درگیری بین دانه‌ها و ذرات خاک را با ایجاد چسبندگی بین آن‌ها افزایش داد. در این خصوص استفاده از افزودنی‌های چسباننده‌ای نظیر مالچ‌ها می‌تواند نقش موثری در کنترل ریزگردهای ناشی از چنین مناطقی داشته باشد. در گذشته، سه کشور ایران، عراق و عربستان به صورت مشترک و با تقبل هزینه‌های مالچ پاشی، تمام زمین‌های تحت تاثیر این پدیده را با مواد چسبنده نفتی مالچ پاشی می‌نمودند. ولی از ابتدای دهه اول سال 2000 میلادی با بروز جنگ عراق و افزایش تنش‌های منطقه‌ای و در نتیجه، تغییر رویه این دولت‌ها، مالچ پاشی بیابان‌ها به فراموشی سپرده شد که نتیجه آن افزایش بی‌سابقه ریزگردها در خوزستان، غرب ایران و سپس به طور تقریبی در سراسر ایران بوده است. با این حال بسیاری از متخصصان، استفاده صرف و گسترده از مالچ‌های شیمیایی را به عنوان عاملی ناسازگار با محیط زیست و دارای خطرات بسیار برای سلامتی انسان‌ها قلمداد می‌نمایند و جایگزینی آن را با موارد دیگری چون ریگ و سنگریزه قابل ترجیح می‌دانند.



ارسال توسط سرگروه جغرافیا و زمین شناسی متوسطه2
(تعداد کل صفحات:2)      [1]   [2]  

آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا از عملکرد (اطلاع رسانی، نو و بروز بودن محتوا، کاربردی بودن مطالب و...) وب سایت گروه های آموزشی ناحیه دو بهارستان رضایت دارید؟






صفحات جانبی
دبیرخانه های استانی
امکانات جانبی
ذکر روزهای هفته



در این وبلاگ
در كل اینترنت


یک پیام بفرستید